Collegereeks Universiteit van Nederland

Paul Cliteur verzorgde een collegereeks bij de Universiteit van Nederland.

Zijn religieuze moorden te wijten aan de religie of aan de moordenaar? (1/5)

In 1994 krijgt de Israëlische minister-president Yitzhak Rabin de Nobelprijs voor de Vrede. Maar niet iedereen is onder de indruk van zijn vredesinspanningen tussen Israël en Palestina. De orthodoxe student Yigal Amir vindt dat de Israëlische minister-president te veel inlevert in het onderhandelingsproces. Op 4 november 1995 schiet hij Rabin neer tijdens een vredesmanifestatie in Tel Aviv. De wereld was geschokt. Hoe kon een man van Joodse afkomst een Joods politiek leider vermoorden? Professor Paul Cliteur vertelt in dit college hoe dat precies zit.

Waarom pleegden de taliban een aanslag op een 15-jarig meisje? (2/5)

De 15-jarige Malala Yousafzai werd in 2012 door een lid van de Pakistaanse Taliban door het hoofd geschoten. Ze was onderweg naar school. Moslimextremisten zaten al langere tijd achter haar aan, omdat ze streed voor meisjesonderwijs in Pakistan. In dit college legt professor Cliteur uit waarom de Taliban deze actie tegen een jong en onschuldig meisje compleet gerechtvaardigd achtten.

Waarom is de Nederlandse regering bang voor kritiek uit dubieuze dictaturen? (3/5)

In 1979 grijpt een religieus fundamentalistisch bewind in Iran de macht. Geestelijk leider Ayatollah Khomeini stelt strenge straffen in op onder andere godslastering en geloofsafval. Ook in Nederland zijn de invloeden van de fundamentalistische religieuze staat voelbaar. Professor Paul Cliteur laat in dit college zien hoe tv-persoonlijkheid Rudi Carell met een parodie op de Iraanse leider voor grote opschudding zorgde.<</body>

Hoe kan een overheid het best omgaan met de religies van het volk? (4/5)

Hoe zorg je ervoor dat religieus geweld geen kans heeft in een maatschappij? Moet je als overheid zorgen dat er een plek is voor alle godsdiensten? Of moet je gelovigen het juist lekker zelf uit laten zoeken? In dit college bespreekt professor Cliteur alle mogelijke manieren en licht hij toe wat zijn ideale staatsmodel zou zijn.

Mag je iemand offeren of besnijden als dat moet van je godsdienst? (5/5)

Ongeveer dertig procent van de mannen wordt wereldwijd besneden. Vaak gebeurt dit uit religieuze motieven. Bij het besnijden van minderjarigen zijn twee tegenstrijdige rechtsbeginselen in het geding. Enerzijds mogen ouders hun kinderen niet laten besnijden. Anderzijds mag een staat een religieuze gemotiveerde besnijdenis niet verbieden. Professor Cliteur licht het juridische dilemma in dit college toe.

Laatst Gewijzigd: 17-09-2014